Sıkça karşılaştığımız sorulardan birisi “Madem herhangi bir ekipman takmıyorsunuz neden bu kadar çok ücret talep ediyorsunuz” şeklinde oluyor. Kanaatimizce bu sorunun altında büyük ölçüde yapılan işin nasıl bir işlem olduğunun bilinmemesi yatıyor. Bu makale ile bu konudaki bilinmezleri elimizden geldiği ölçüde gidererek genel bilgi seviyesini artırmayı hedefliyoruz. Öncelikle şunu belirtmek gerekir ki chiptuning işlemi tamamen teknik bir işlemdir, bilgi ve tecrübe olmadan yapılabilecek bir işlem kesinlikle değildir. Chiptuning işlemi bu işe ehil insanlar tarafından yapılan bir işlemdir ve takdir edeceğiniz üzere her profesyonel hizmetin belli bir karşılığı vardır. Kıymetli aracınızı profesyonellikten uzak, gerekli orijinal ekipmana sahip olmayan, teknik olarak yetersiz, ne yaptığını bilmeyen merdiven altı firmalara teslim etmeyin. Amacınız teknik bir hizmeti uygun fiyata satın almak olmalıdır ucuza almak değil.
Profesyonel bir hizmet ucuz değildir, ucuza alınan bir hizmet de profesyonel bir hizmet değildir.
Aslında nasıl yapılmıyor olduğunu anlatarak başlamak daha doğru olacaktı çünkü bu konuda çok ciddi bir bilgi kirliliği var. Ama şu anda zihinleri bulandırmamak adına nasıl yapılmadığı kısmını makalenin ilerleyen kısımlarına bırakarak nasıl yapıldığı konusuna odaklanalım.
Modern araçlarda birçok küçük bilgisayar bulunur. Bunlardan bir tanesi de motoru kontrol eden motor kontrol ünitesidir. Bu bilgisayarın içinde yakıt hava karışımı, turbo basıncı, yakıt püskürtme zamanı ve miktarı, ateşleme zamanı gibi birçok parametreyi gerçek zamanlı olarak kontrol eden bir yazılım bulunur.
Motor kontrol ünitesi bu görevi yerine getirirken her motor tipi için özel olarak belirlenmiş olan bir kalibrasyon verisini kullanmaktadır. Chiptuning işlemi de temel olarak motor kontrol ünitesinin içindeki kalibrasyon verisinin daha fazla güç üretilmesi için yeniden düzenlenmesidir.
Bu işlemi yapabilmek için aracın üzerindeki yazılımın okunarak bir masaüstü ya da dizüstü bilgisayara aktarılması gerekir. Aracın üzerindeki yazılım okunmadan önceden hazırlanmış bir yazılımın araca yazılması söz konusu değildir. Yani önce aracın üzerinde yazılım okunacak. Aracın üzerindeki yazılımı okumak ise düşünüldüğü kadar kolay bir işlem değildir. Araç üreticileri bu yazılımların okunmaması için birçok önlem almaktadırlar. Profesyonel bir chiptuning firması olarak aracın üzerindeki yazılımı okumak için oldukça pahalı profesyonel ekipmanlar kullanmaktayız.
Bu ekipmanları bir kere almak yetmiyor maalesef. Yıllık lisans ücreti de ödemek gerekiyor. Artık neden “çok para” istediğimiz biraz daha açığa kavuşmuştur sanırım.
Bu ekipmanların kopyaları ve taklitleri de maalesef piyasada bolca mevcut. Chiptuning yapıyoruz diye ortaya çıkan birçok firmanın da korsan ekipman kullandığını üzülerek belirtmek gerekiyor. Yüzde doksanlar civarında kopya cihaz kullanımından bahsetmek hiç de abartı olmayacaktır. Korsan ve orijinal olmayan ekipman kullanılan firmalardan uzak durmanızı şiddetle tavsiye ediyoruz. Küçük bir tasarruf için saatlerinizden, ömrünüzden ve aracınızın motorundan olmayın. Korsan ekipmanlar motor kontrol ünitelerini bozuyorlar ve korsan cihazla uygulama yapılmış araçlara sonradan müdahale etmek birçok durumda da mümkün olmayabiliyor.
Birçok durumda OBD soketi kullanılarak aracın üzerindeki yazılım okunabilmektedir. Ancak bazı araçlarda bu mümkün olmuyor. Bu tür durumlarda aracın motor kontrol ünitesi yerinden sökülerek tezgâh üzerinde okuma gerçekleştirilir.
Tecrübe ve teknik bilgi olmadan okunan yazılımın düzenlenmesi mümkün değildir. Ayrıca okunanın dosyanın düzenlenmesi için profesyonel yazılımların kullanılması gerekmektedir. Ancak bu profesyonel yazılımlar otomatik olarak chiptuning yapmazlar. Sadece chiptuning yaparken araç olarak kullanılırlar. Tecrübeli profesyonel ve ehil kişilerin bu işi gerçekleştirmesi gerekmektedir. Araçları, motorları, motorların çalışma prensiplerini ve birçok teknik detayı bilmek gerekir. Bunlarla beraber okunan dosyanın içeriğini bilmek de gerekir. Bazı durumlarda okunan dosyanın içeriğini tanımlayan tanımlama dosyalarının satın alınması gerekebilmektedir.
Artık hazırlanmış olan yazılım geri yazılmaya hazır. Bu aşamada ilk okunduğu şekilde yazılım geri yazılır. Özetlemek gerekirse chiptuning aşağıdaki adımlarla gerçekleştirilir:
1. Önce aracın üzerindeki orijinal yazılım profesyonel ekipman kullanılarak okunur.
2. Okunan yazılım teknik bilgi ve tecrübe kullanılarak değiştirilir.
3. Değiştirilmiş olan yazılım tekrar geri yazılır.