Dizel Partikül Filtresi dizel yakıtlı araçların egzoz gazı içindeki zararlı atık ve partiküllerin atılması için dizayn edilmiş bir parçadır. Çalışma mantığı dizel atıktaki gözle görülmez boyutlarda olan parçacıkların filtre tarafından yakalanması esasına dayanır. Çoğunlukla katalitik konvertör sistemi ile birlikte çalışır.
Dizel partikül filtresi kendi içersinde belirli bir seviyede partikül tutma kapasitesine sahiptir, bu nedenle zamanla dolar ve bu partiküllerden kurtulması gerekir. Dizel partikül filtresi rejenerasyonu denilen bir sistemle kendi içini temizlemek üzere tasarlanmıştır.Rejenerasyon dizel partikül filtresinin kendi iç sıcaklığını 350-500 °C sıcaklığa çıkararak dpf içersine hapsedilmiş olan zararlı partiküllerin daha az zararlı bir biçimde doğaya atılması sağlanır. Sürüş esnasında kendiliğinden veya ECU tarafından bir partikül filtresi temizleme işlemi yani rejenerasyon yapılamazsa, dizel partikül filtresi dolar ve tıkanır.
Dizel partikül filtresi dolunca gösterge panelinde motor arıza lambası veya varsa özel olarak dizel partikül filtresi ikaz ışığı yanar. İkaz lambası yandıktan sonra bir müddet daha aracı kullanmanıza izin verir daha sonra ise aracın motoru koruma moduna girer. Bu modda aracınızı düşük performans ile kullanabilirsiniz. Araç acilen servise götürülmeli ve rejenerasyon yapılmalıdır. Ayrıca Partikül filtresi dolu ve tıkanmışsa, aracın çekişi düşer, yakıt sarfiyatı artar, egzoz kokusu duyulabilir.
Sürekli düşük hız düşük motor devrinde aracı kullanmak, sürekli kısa mesafede aracı kullanmak partikül filtresinin daha çabuk dolmasına sebep olur. Belirli aralıklarla yüksek devir uzun yol kullanımı yapmak, partikül filtresinin kendi kendini temizlemesini sağlar. Motor yağının kaliteli ve uygun olan yağ olmasına dikkat edilmesi gerekir. Ayrıca kalitesiz yakıt, daha sık partikül filtresinin dolmasına sebep olur.
Partikül filtresi ömürlü bir malzemedir ve bir gün dolmak üzere tasarlanmıştır. Çünkü yanan partiküller küle dönüşür ve bu kül filtre içerisinde kalır. Bu nedenle dolması ve tamamen tıkanması bir arıza olarak kabul edilmez. O nedenle garanti kapsamında değerlendirilmez. Yani yetkili servisler tarafından fren balatası debriyaj balatası gibi görülürler. Her ne kadar üreticiler partikül filtrelerinin çok uzun vadede dolacağını iddia etseler de gerçekte çok kısa zamanda dolabilmektedirler. Üstüste tekrarlayan ikazlar ve tıkanmalar filtrenin ömrünü tamamlamak üzere olduğunun bir göstergesidir. Bu durumda rejenerasyon kesinlikle bir çözüm olmayacaktır.
Bu durumda üç çözüm vardır:
Yeni bir partikül filtresi almak: İçerdikleri metallerden dolayı çok pahalıdırlar ve marka ve modele bağlı olarak değişmekle beraber genellikle 8 – 10 bin TL bandındadır. Ayrıca kullanım şeklinize bağlı olarak tekrar kısa zamanda dolabilir.
Yıkatarak temizletmek: Filtre sökülür, ilaç ve yüksek basınç hava yardımı ile gözenekler temizlenmeye çalışılır fakat filtre yapısı bu işleme uygun olmadığı için tamamen temizlenemez. Kısa bir süre sonra tekrar dolması kaçınılmazdır.
İptal ettirmek: Aracın motor control ünitesi üzerindeki orjinal yazılım okunarak partikül filtresi tamamen kapatılır. Araç bir daha ikaz lambası yakmaz ve partikül filtresi sorun olmaktan çıkar. Edge tuning olarak DPF iptali konusundaki uzmanlık ve yetkinliğimizi hizmetinize mutluluk duyarız. DPF iptali gerçekleştirilen aracınız muayeneden sorunsuzca geçecektir.
EGR valfi, egzoz gazlarının bir kısmını yeniden yanma işleminden geçirerek aracınızın NOx emisyonlarının azaltılmasına yardımcı olur.
EGR valfi belli devir aralığı içinde belirli zamanlarda açılıp kapanmak üzere tasarlanmıştır. Ancak bu valfler karbon birikintileri ile tıkanırlar. Bu durumda açık ya da kapalı olarak tamamen sıkışabilir. EGR valfi arızalandığı zaman hatalı rölanti devri, vuruntu ve güç kaybı görülür ve en sonunda motor arıza lambası yanar.
Motor kontrol ünitesi(ECU)'nin üzerindeki yazılım okunarak, EGR valfinin hiçbir şekilde çalışmayacağı şekilde düznenlenir ve araca geri yüklenir.
Dizel araçlarda NOx emisyonlarını azaltmak için kullanılan %67.5 sıvılaştırılmış su ve %32,5 üreden oluşan su bazlı bir çözeltidir. SCR adı verilen bir sistemle egzoz gazına püskürtülerek NOx emisyonlarını büyük ölçüde azaltılması hedeflenir. SCR sisteminde kullanılan AdBlue için yakıt tankından ayrı olarak birde AdBlue tankına ihtiyaç duyulmaktadır ve bu katkı maddesi akaryakıt istasyonlarından temin edilmektedir. AdBlue tankı içerisindeki katkı maddesi miktarının takibi araç içerisindeki gösterge ekranından yapılmaktadır. AdBlue bitince emisyon değerleri yükseleceği için motor çalışmamaktadır.
AdBlue ilave bir maliyet demektir. Bittiği zaman arç hareket etmeyecektir o nedenle düzenli olarak takip edilmesi gerekir. Uyarı ışığında muhakkak doldurmak gerekir. Ayrıca AdBlue sıvısının kullanıldığı SCR sistemi kompleks bir sistemdir ve sıkça arızalanmaktadır. Diğer emisyon azaltıcı sistemlerde olduğu gibi tamir ve bakım maliyetleri oldukça yüksektir.
Genellikle bir çok araçta sadece aracın motor control ünitesi üzerindeki yazılım değiştirilerek kapatılabilir. Böylece aracın AdBlue kullanma ihtiyacı ortadan kalkar. Gösterge panelinde hiç bir uyarı ışığıda yakılmaz. Ayrıca araç muayenesinde de bir soruna yol açmaz. Daha detaylı bilgi almak için lütfen arayınız. .